
People, Politics, & Power: Sudan in Transition 
www.PPPSudan.com  

 

Anti-Sudanese Prejudice in the Media 

 

AUTHOR: ANTON LIN 

DATE:  MAY 2020 

 

“Journalism…should reflect both positive and negative aspects of human activities and expose 

potential constructive solutions to important challenges.” 

Reporters Without Borders1 

 

“Journalism should also attempt to fairly represent varied viewpoints and interests in society 

and to place them in context” 

American Press Institute2 

 

In exposing the atrocities that all parties agree have occurred in Darfur,3 the international 

community, and media especially, have played an important role that has saved countless lives. 

The divestment campaign and Save Darfur movements that developed in the early 2000s were 

informed by media reports of what was happening, and in turn provided the media with more 

information. The Enough Project’s work on tracing funding sources had a huge impact on US 

government policy towards Sudan sanctions. All of those involved in exposing what was 

happening have the right to be proud of their work. 

 

However, certain narratives and ways of categorizing Sudanese news have developed over the 

last fifteen years in a way that is now prejudicial.  To begin with, fixing certain aspects of the 

narrative removes agency from the lives of Sudanese people as they live their own stories each 

day. Explicit prejudice is rare, and usually lacks impact for being so easy to identify. Procedural 

biases are harder to spot and so can be much more pernicious.  

 

Collectively, all of these mechanisms generate a dynamic of prejudice against many aspects of 

Sudanese life. Individual examples for each of these types of prejudice are shown below. It is 

important to understand that the following discussion is not intended to discredit the vital 

work these outlets (and even the articles cited) perform, but to show how even professional 

and fair-minded global institutions have succumbed to subtle bias in reporting. 

 

 
1 (Reporters Without Borders) 
2 (American Press Institute, n.d.), drawing from the Elements of Journalism 
3 Bashir himself has acknowledged that many have died in Darfur, though he disputes the UN figures and said at 
a September 2006 press conference it was ‘only 10,000’. There are no agreed figures for deaths there, though by 
2008 the UN put the figure at 300,000 (Holmes, 2008). 

http://www.pppsudan.com/


People, Politics, & Power: Sudan in Transition 
www.PPPSudan.com  

 

It may well be that the insinuations or preferences of these commentators are correct 

(excluding any that are overtly prejudicial in any way) in that they align with Sudanese people’s 

desires. That does not give international commentators, however, the right to achieve their 

ends through prejudice. Fair process and a proper threshold of evidence are integral parts of 

the truth and reconciliation process, while prejudice is not. 

 

This essay uses the portrayal of the RSF in the media as a case study. The RSF has not 

necessarily been treated with more prejudice than other institutions in Sudan, but due to its 

current prominence it provides a clear example of the issue. 

 

Appropriation of Agency 

 

The frameworks of analysis that helped mobilize millions of uninformed western citizens have 

not evolved as events have moved on. The application of old narratives to new events and 

people removes agency from the Sudanese and reserves it for international commentators.  

 

The early demands for the Sudanese government to stop the atrocities have developed into a 

general sense of entitlement. Non-Sudanese media outlets and think tanks have granted 

themselves the right to make continuous and quite detailed normative demands on modern 

Sudanese life and government – Human Rights Watch has explicitly enumerated not just 

outcomes but mechanisms it demands of Sudan. 4  When these points of view remain as 

suggestions, they are a welcome part of the dialogue between an international community and 

one of its peoples. However, when they demand sanctions, arrests, decide who can and cannot 

form governments, and take it upon themselves to prioritize certain lives over others, they 

impact real lives without any democratic right, or experience, to do so. 

 

The Daily Beast, in June 2019, published an article condemning US foreign policy for engaging 

with regional countries such as Saudi Arabia that were supporting the TMC governing Sudan. 

The article disapproved of the US taking into consideration the order the TMC provided Sudan.5 

In fact, within two months of that article, the TMC had handed power over to civilian-majority 

Sovereignty Council.  

 

The families of those Sudanese killed in civilian-on-civilian violence on 29th December that year, 

or the residents of Khartoum affected by the mutiny of NISS agents on January 14th, 2020 might 

or might not want a removal of the stabilizing forces governing Sudan today. The point is that 

such decisions belong to the people of Sudan, and as is evident from the power transition, 

 
4 (Human Rights Watch, 2019) provides a detailed eight-bullet point list of what exactly the government of Sudan 
should do, even telling the Prime Minister how he ‘should’ manage some of his committees. 
5 (Lynch, 2019) 

http://www.pppsudan.com/


People, Politics, & Power: Sudan in Transition 
www.PPPSudan.com  

 

many international actors simply do not know enough about what is happening to make 

accurate forecasts or prescriptive demands. 

 

Explicit Prejudice 

 

Examples of explicit prejudice are rare in the western media but do persist. The Independent 

wrote of an interview with Hemeti that ‘this rare interview took place within Hemedti’s 

residence in the capital, where he sat on a tiffany-blue gilt sofa of nail-salon decadence’.6 That 

type of furniture is a social norm among many Sudanese, including the expatriate community. 

Gold-gilt furniture is a cultural phenomenon. The deprecating comparison to a nail-salon was 

a cultural put-down; do all Sudanese with gold-gilt furniture live in homes that look like nail-

salons? Is Sudanese culture in general decadent? 

 

An opinion piece in Foreign Policy about Hemeti ends with the line ‘flooring the monster may 

require more than unarmed protesters’. 7  It is ambiguous whether ‘more than unarmed 

protesters’ is a call to violence, or something else. Ambiguous language that leaves room for 

violent interpretation, especially when from a respected expert such as Tubiana, is itself 

unwelcome.  

 

Less ambiguous is that describing the transition of Hemeti out of politics as ‘flooring the 

monster’ places Hemeti firmly in a psychological out-group, to which certain things can be 

done with lesser moral implications. These tactics of highlighting otherness were used 

throughout history and especially in the twentieth century as part of the isolation of targets 

for violence.8 Though such literary devices may seem of limited severity, in the context of 

genocide in Sudan, such language is dangerous. 

 

Procedural Bias - Nomenclature 

 

Use of the term ‘Janjaweed’ to describe current Sudanese actors and institutions is one of the 

most common ways of denigrating them without having to provide any evidence. Many 

nuances surround the establishment of the RSF in 2013, for example, as detailed in the timeline 

published elsewhere in this volume. Numerous different militia groups were brought together 

in it. The era of the Janjaweed was the late 1990s and early 2000s – many current RSF members 

were not born then and will have had relatives die at the hands of the Janjaweed. Global 

Witness, a well-funded NGO that is aware of these differences, nevertheless simplified the 

 
6 (Trew, 2019) 
7 (Tubiana, 2019) 
8 (Cooper, 2009 p. vii) ‘The process of ‘creating the Other’ does play an important role in defining groups subject 
to genocide’ 

http://www.pppsudan.com/


People, Politics, & Power: Sudan in Transition 
www.PPPSudan.com  

 

narrative to a distorted extreme, writing of ‘the RSF and their predecessors, the Janjaweed’.9 

Not ‘its predecessors’, at an institutional level, but ‘their predecessors’, at the level of the 

individuals within the RSF.  

 

‘Janjaweed’ is an informal term used to describe, collectively, certain non-state militias in 

Darfur from twenty years ago. The formal organ of government, the officially-named RSF, was 

set up partially to curtail the actions and influence of the Janjaweed. Young RSF soldiers today 

do not bear responsibility for the crimes, sometimes against their own family members, 

committed by other people before they were born. 

 

Procedural Bias - Evidence and Selection 

 

Human Rights Watch enumerates10  a list of allegations against the RSF, to which it then 

appends the statement ‘The government has also used RSF to interdict migrants and refugees’. 

It omits to mention that the RSF did this as part of an EU-funded program, at the request of 

the EU. 

 

Similar occurrence of juxtaposition and omission is found in BBC reporting. On July 12th, 2019, 

the BBC uploaded a long video to their Africa page in which they detailed the events of June 

3rd through social media footage and narration.11 In this video, after showing a man accuse 

Hemeti of being behind the violence, a section on Hemeti is presented, suggesting by 

juxtaposition that he may well have been responsible. No mention is made, during the detour 

into Hemeti’s background, to a video posted on the same page by the BBC a week earlier that 

showed civilians celebrating the agreement that had just been made in Khartoum.12  That 

agreement installed Hemeti as deputy head of state. This video, showing a more positive 

sentiment about Hemeti, received no narration from the BBC. 

 

The wider media have performed similar acts of selection. An article in Middle East Eye from 

June 1st, 2019 (two days before the massacre) reported that Colombia, the area at the end of 

the protests used for drugs, was ‘totally lawless’ and had been criticised by some protesters 

themselves.13 The article confirms that the RSF had asked people to move out of it long before 

raiding it, and the SPA had extended this request to the protesters in advance of June 3rd. 

However, no reference to these facts feature in any of the international coverage after June 

3rd. 

 

 
9 (Global Witness, 2019) 
10 (Human Rights Watch, 2019) 
11 (BBC News, 2019), ‘Sudan’s livestream massacre’ 
12 (BBC News, 2019), ‘Sudanese civilians celebrate power-sharing deal’ 
13 (Amin, 2019) 

http://www.pppsudan.com/


People, Politics, & Power: Sudan in Transition 
www.PPPSudan.com  

 

Procedural Bias - Balanced Conclusions 

 

Global Witness released a widely read report in 2019 looking at the funding and independence 

of the RSF.14 It identified a company named Tradive as a front company for the RSF, and 

claimed to have evidence that the RSF sent Tradive 50 million dirhams, 48 million dirhams of 

which Tradive then sent back to the RSF. This net loss of two million dirhams to the RSF was 

then held up to be proof that Tradive was funding the RSF.  

 

Clearly the evidence presented proves the opposite - it is the other way around, as the RSF on 

this evidence has paid Tradive two million dirhams. It is very reasonable for taxpayers to ask 

why government institutions might be engaging with private companies, and specifically which 

ones. But drawing the conclusion that the RSF paying a private company money is evidence 

per se of that company funding the RSF does not follow. 

 

Returning to the BBC video of July 12th, Hemeti’s defence to the accusations that he was 

involved in the June 3rd events is presented;15 he claims other government agencies were 

wearing RSF uniforms, and that he had arrested a number of people who had been doing so. 

The BBC narrator then follows with her own rebuttal, that the BBC had spoken with two people 

whose identities were not independently verified but who claimed to be RSF perpetrators of 

the violence. The news story thus provides evidence supporting either claim. The inability to 

verify the sources could indeed be because the men were not from the RSF, as Hemeti claimed. 

Or, it is possible that the men were telling the truth and were involved in RSF atrocities. But 

the segment concludes as a statement of fact that it was the RSF and ends the matter there.16  

 

If interviews with two people whose provenance cannot be verified counts as definitive 

evidence, then that standard would have to be applied across all BBC reporting. However, 

when two Russians were interviewed in 2018 and claimed to have been visiting Salisbury 

Cathedral to appreciate the spire (in relation to the Skripal poisoning), the BBC described their 

version of events as ‘flat denial mixed with mockery’.17  

 

In order to make its judgement the BBC used passport, CCTV and other evidence from the 

security services that the story of the two Russians was not true. In the June 3rd article no such 

evidence was provided and yet the BBC felt comfortable to pass an equally firm judgement. 

Evidential burdens are an editorial decision for the BBC and are not in themselves prejudicial. 

Different standards of proof for different people are prejudicial. 

 

 
14 (Global Witness, 2019) 
15 (BBC News, 2019), ‘Sudan’s livestream massacre’, 13 minutes and 55 seconds 
16 Ibid., 15 minutes and 49 seconds 
17 (BBC News, 2018) 

http://www.pppsudan.com/


People, Politics, & Power: Sudan in Transition 
www.PPPSudan.com  

 

Summary 

 

More international media coverage of events in Sudan is required, not less. Breadth of 

coverage balances out procedural biases and helps inform the judgement of the individuals 

writing about Sudan. It also provides more information on all aspects of any matter, which in 

turn increases the accuracy of the reporting. 

 

An important step in this journey is treating the Sudanese as normal people, entitled as a 

matter of course to the full spectrum of human characteristics. Coverage at present is 

sensationalised, with even furniture being used to make the stories seem other-worldly. 

However extreme the conditions of recent years, and whatever journalistic tropes were 

warranted to awaken global awareness of the atrocities of the past, times have changed. At 

the crux of the issues surrounding media coverage of Sudan today is agency; this essay has 

argued that agency is being withheld from the Sudanese by the international community. 

http://www.pppsudan.com/

	Anti-Sudanese Prejudice in the Media
	Appropriation of Agency
	Explicit Prejudice
	Procedural Bias - Nomenclature
	Procedural Bias - Evidence and Selection
	Procedural Bias - Balanced Conclusions
	Summary


